Reizen naar de Verenigde Staten met medische apparatuur

Gepubliceerd: Jun 30, 2022, Bewerkt: Jun 30, 2022 | Tags: Luchtvaartveiligheid, Vliegveld beveiliging

Het reizen met medische voorzieningen en apparatuur kan soms lastig zijn, maar het is niet onmogelijk. Hier onder volgt een aantal tips die de procedure eenvoudiger zouden moeten maken.

Personen die met een uitwendig medisch hulpmiddel reizen, b.v. een stoma of voedingssonde kunnen het beste de veilgheidsbeambten hiervan op de hoogte stellen wanneer zij bij het controlepunt aankomen. Zij zullen u helpen om naar behoren te worden gecontroleerd en een tweede controle toepassen bij het medisch hulpmiddel terwijl u door het controlepunt heen gaat.

Indien u een inwendig medisch hulpmiddel draagt, zoals een pacemaker, dan dient u de veiligheidsbeambte hier over te vertellen voordat u gecontroleerd wordt. Hij of zij kan er dan voor zorgen dat u op gepaste wijze wordt gecontroleerd, zodat u zonder vertraging door kunt gaan naar de instapzone.

Tips voor reizigers met medische hulpmiddelen, beperkingen of medische aandoeningen

Reizigers met medische aandoeningen of beperkingen die een of meer medische hulpmiddelen moeten gebruiken hoeven niet bang te zijn dat een TSA controlepunt (Transportation Security Administration) een belemmering voor hun reis zal zijn. Het wordt algemeen geaccepteerd als u met een borstkolf of een CPAP machine reist. Als u met stomavoorzieningen of een insulinepomp reist is er geen reden om niet op reis te gaan. Ook mensen met tijdelijke medische aandoeningen, zoals een gebroken been, hoeven zich niet door TSA controlepunten te laten afschrikken.

Het blijft wel een feit dat alle reizigers bij de controlepunten moeten worden gecontroleerd. Reizigers met een medische aandoening of beperking, of hun metgezel hebben de vrijheid met een TSA beambte te spreken over de beste manier om door de controle te gaan. De reizigers kunnen de beambte medische documentatie tonen zoals een meldingskaart van TSA waarin de aandoening waar zij aan lijden discreet omschreven wordt. Ook kunnen ze om een aanpassing aan de procedure van de veiligheidscontrole vragen.

Als een reiziger met een medische aandoening, medische apparatuur of beperking toestemming krijgt om gebruik te maken van TSA Pre✓® hoeft hij of zij geen laptops, schoenen, gordels, 3-1-1 vloeistoffen of lichte jasjes apart te houden voor de controle. Het is echter verplicht voor iedereen om gecontroleerd te worden aan de controlepunten, hetzij door handmatig gefouilleerd te worden of door het gebruik van technologie. TSA beambten mogen ook uitstrijkjes maken van de apparatuur, mobiliteitshulpmiddelen, handen en alle externe medische apparatuur om die te testen op explosieven. Hierbij wordt sporendetectietechnologie voor springstoffen gebruikt.

Personen met medische aandoeningen en beperkingen hoeven niet hun schoenen uit te trekken indien zij een medische aandoening hebben of gehandicapt zijn. Schoenen moeten echter door een tweede controle, waaronder een fysieke/visuele inspectie plus een sporendetectietest naar explosieven. Tijdens dit onderdeel van de controle kunt u vragen om te mogen zitten.

Uitzonderingen – Vloeistoffen worden niet als medische hulpmiddelen beschouwd

Het is niet nodig een bijzondere uitleg te geven over het feit dat vloeibare medicijnen door een controlepunt mogen, maar ze moeten wel gecontroleerd worden. Indien het totale gewicht de 100 gram overschrijdt, dienen deze vloeistoffen door een tweede controleprocedure te gaan. U dient ze ook aan te geven als u bij het controlepunt komt. Bijbehorende hulpmiddelen zoals injectiespuiten zijn ook toegestaan bij het controlepunt, maar dienen eveneens te worden gecontroleerd.

De vijf belangrijkste hulpbronnen van TSA

De TSA heeft beschikking over een aantal hulpbronnen voor personen met beperkingen of die reizen met medische aandoeningen en/of medische hulpmiddelen om hen te helpen, waardig door de veiligheidscontrole te gaan, binnen de kortste tijd en zonder enige overlast.

Op deze lijst staan: TSA Contact Center, TSA Cares Helpline, informatie die wordt gegeven op de www.tsa.gov website, Passenger Support Specialisten en interactieve Facebook Messenger en Twitter accounts.

TSA Contact Center – Dit is een callcenter waar personen terecht kunnen met hun vragen, hetzij per e-mail aan TSA-Contact Center@tsa.dhs.gov of via een gratis telefoonlijn 1-866-289-9673. Er bestaat ook een automatische service die 24/7 beschikbaar is, van maandag t/m zondag.

TSA Cares – Een gratis hulplijn 1-855-787-2227 biedt een service waar reizigers met een medische aandoening of beperking of hun familieleden antwoorden kunnen krijgen op hun vragen omtrent controleprocedures of voorschriften en wat zij moeten verwachten bij het controlepunt. Dit kan 72 uur voor de aanvang van de reis worden gedaan. Personen met letsel ten gevolge van militaire dienst of oorlogsveteranen waaronder degenen die te maken hebben met Wounded Warrior Program zijn van harte welkom bij TSA Cares die hen behulpzaam zal zijn bij de controleprocedure. Door contact op te nemen met deze hulplijn en antwoorden te krijgen op hun vragen, wordt een hoop angst voor problemen tijdens de controle weggenomen en kunnen de reizigers goed geïnformeerd op de luchthaven aankomen.

Passenger Support Specialists – Dit zijn degelijk opgeleide TSA beambten op luchthavens, die goed inzicht hebben in de problemen van reizigers met medische aandoeningen en beperkingen of die reizen met een of meer medische hulpmiddelen. Personen die zich zorgen maken over de controleprocedure aan de luchthaven of die hulp nodig hebben tijdens de controleprocedure kunnen gerust assistentie vragen van een Passenger Support Specialist of om een Supervisory TSA Officer vragen.

TSA Website – Er zijn speciale onderdelen van de officiële TSA website gewijd aan informatie over het reizen met medische aandoeningen, beperkingen en medische apparatuur. Er staat een uitgebreide schat aan nuttige informatie. Zoek naar het uitklapmenu waar bezoekers van de website gedetailleerde informatie kunnen vinden over situaties waar zij vragen over hebben. Bijvoorbeeld het reizen met afasie, dementie, Alzheimer of hersenletsel, medicijnen, verstandelijke handicap of autisme, slecht zicht of blindheid, hardhorendheid of doofheid, het gebruik van uitwendige of inwendige medische hulpmiddelen of implantaten, bewegingsbeperkingen, apparaten en toestellen, steunvoorzieningen, beugels, loopgips, protheses, recentelijk gebruik van radioactieve materialen of medicijnen, hulpdieren, waaronder honden, beademingsapparatuur.

Twitter account – TSA beheert ook een heel handig interactief Twitter account met de gebruikersnaam @AskTSA. Dit geeft gebruikers een platform waar iedereen vragen kan zetten over de controleprocedure voor medische aandoeningen en medische hulpmiddelen, van het doorgaan van een controlepunt met een stomavoorziening onder uw kleding tot aan het reizen met een tijdelijke medische aandoening zoals een gebroken arm of been met gips er omheen. Reizigers die vragen hebben over bepaalde onderdelen van de controleprocedure kunnen directe assistentie krijgen van een TSA werknemer op iedere dag van het jaar via dit Twitter account. Een andere mogelijkheid is Facebook Messenger waar u commentaar of vragen kunt sturen aan de TSA.

Conclusie

Of u nu een tijdelijke of blijvende beperking heeft of samen reist met iemand die aan een aandoening lijdt, er zijn veel procedures beschikbaar die uw reis naar de Verenigde Staten eenvoudiger en plezieriger maken. Met de juiste planning en informatie die u in dit artikel kunt vinden is de kans groter dat uw reis soepel verloopt. Zorg dat u voorbereid bent, stel u op de hoogte van uw rechten en ontvang de hulp van de juiste personen indien u met problemen kampt of met vragen zit.

Delen

FacebookTwitterYoutube

Doe een aanvraag voor ESTA

ESTA is een verplichte reisvergunning voor reizigers die voor maximaal 90 dagen via lucht of zee de Verenigde Staten bezoeken voor toerisme, doorreis of zakelijke doeleinden.

Doe een aanvraag voor ESTA